چند کلامی درباره ی ACARS

ACARS مخفف Aircraft Communication Addressing and Reporting System میباشد که اطلاعات مربوطه را بصورت Data Communication به ایستگاه زمینی ارسال میکند

اطلاعاتی که توسط این سیستم بصورت اتوماتیک ارسال میشوند عبارتند از

– Out, Off, On, In (OOOI) که عبارتند از زمانی که هواپیما شروع به تاکسی میکند (Out) ، زمانی که هواپیما Airborne میشود (Off) ، زمانی که هواپیما به زمین مینشیند (On) و زمانی که آخرین موتور هواپیما خاموش میشود و هواپیما اصطلاحا Chocks In میشود (In) .

 

  • اطلاعاتی که توسط Crew بصورت Manually فرستاده میشوند عبارتند از :

– تخمین ساعت ورودی ETA )Estimated Time of Arrival)
– اطلاعات مربوط به نفرات پروازی حاضر در هواپیما
– اطلاعات پروازی از قبیل شماره پرواز،تعداد مسافرین،سوخت موجود در هواپیما،ایستگاه مبدا و مقصد
– پیام های عمومی

سیستم ACARS این اطلاعات را توسط VHF 3 )Center) ارسال میکند.همچنین این سیستم با Management Unit MU هواپیما در تماس است تا از طریق این Unit اطلاعات مربوط از همه سیستم های هواپیما جمع آوری کند تا در صورت نیاز اطلاعات مورد نیاز را ارسال کند.

این اطلاعات توسط CDU وارد سیستم شده و ارسال میشوند.

برای استفاده از این سیستم باید از طرف شرکت هواپیمایی مبلغی پرداخت شود که متاسفانه در ایران ، با اینکه اکثر هواپیما ها مجهز به این سیستم هستند، نمی توانند از آن استفاده کنند.

این سامانه جهت ارسال پیغام های کوتاه از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس با استفاده از دستگاه ارتباط رادیویی طراحی شده که پروتکل آن در سال 1970 نوشته شد. بدون استفاده از انتقال اطلاعات (DATA LINK) ارتباطات به شکل صوتی و رادیویی انجام می گیرد حال با استفاده از سامانه ACARS ارتباطات می تواند با استفاده از تبادل DATA انجام گیرد.ارسال اطلاعات این سامانه از طریق دستگاه ارتباطی HF COM یا VHF COM و از سال 1990 استفاده از ماهواره INMARSAT می تواند انجام گردد. سامانه ACARS شامل یک MANAGMENT UNIT MU و یک CONTROL DISPLAY UNIT CDU می باشد که در هواپیما نصب می شود،وظیفه MU آماده سازی پیغام ها جهت ارسال اطلاعات به زمین (DOWN LINK) یا گرفتن اطلاعات ارسالی از زمین (UP LINK) به توسط سامانه ارتباطی یا ماهواره می باشد. با استفاده از A.C.A.R.S می توان اطلاعات متنوعی را به زمین ارسال کرد. مثلآ MU با ارتباطی که با اکثر سامانه های هواپیما دارد بطور خودکار و بدون نیاز به عملی از طرف خلبان می تواند حالات پروازی را که به OOOI معروف شده به ایستگاه زمینی ارسال دارد. O اول یعنی OUT OF GATE (شروع خزش) و O دوم OFF THE GROUND (بلند شدن از زمین) و O سوم ON THE GROUND (نشستن روی زمین) و I یعنی IN THE GATE
(آماده تخلیه مسافرین) معنی می دهد.این اطلاعات به همراه اطلاعات مقدار سوخت موجود،شماره پرواز،زمان،مقصد و….. به زمین ارسال می گردد. MU این اطلاعات را از حسگرهای هواپیما مانند سویچ های روی درب مسافر،ترمز دستی،ارابه فرود هواپیما و…. گرفته و فاز مربوطه را تشخیص می دهد،شرکت هوایی نیز بدون نیاز به ایجاد ارتباط با هواپیما این اطلاعات را دریافت و مورد استفاده قرار می دهد. نرم افزار خط انتقال اطلاعات این سامانه نیز با سامانه های دیگر هواپیما انطباق کامل دارد و لذا می تواند با آنها ارتباط برقرار نماید. بطور مثال با سامانه مدیریت پرواز FMS در طول پرواز ارتباط برقرار کرده آخرین اطلاعات مسیر پروازی و هوای مسر را از هر گونه تغییر مسیر آگاه میسازد،ارتباط با کنترل زمینی(ATC) بدون کلام (CPDLC (controller pilot data link communication نیز از این طریق میتواند انجام شود

 

Follow us in Telegram,Twitter and Instagram
  1. ممنون از سایت خیلی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *